fredag 16 september 2011

Steampunk card

Härliga fredag välkommen....
I onsdags var jag på scrappträff som Calmare scrap och hobby anordnade.... kvällens tema var "STEAMPUNK"
Vad är då Steampunk?
För mig är det mycket kugghjul, ångmaskiner, luftballonger, luftskepp, gentlemen, korsetter, galna uppfinnare/ uppfinningar, mässing, mekaniska delar m.m. Steampunk"ångpunk" kommer från 1800-talet och det tidiga 1900- talet med stark betoning på den viktorianska eran.
Steampunk är även inspirerad av tidigare scientific romance författare som Jules Verne, H. G. Wells och Mark Twain. En av de mest hyllade steampunk romanen är Morlock Night av K.W Jeter som även myntat begreppet.
Steampunken har utvecklats och omfattar numera alla tänkbara tidsåldrar, film, spel, mode samt musik m.m.

Tänkte nu visa ett enkelt kort som jag gjorde på träffen där jag använt mig av mönsterpapper från Graphic 45, rub-ons, glossy accent, craccel accent, krymp plast, embossing folder från T.H. svart metall ros, distress inks m.m.


På träffen demade jag lite hur man kan göra dessa kugghjul av krympplast.

Önskar er alla en riktigt underbar och skön helg!

Kramizar Susanne

21 kommentarer:

Marie Havén sa...

Hej Susanne!
Så kul att få veta så mycket om steampunk, du är så duktig, och ditt kort blev mycket häftigt:)
Me like:)

Här har vi underbart väder idag, Sol, Värme och ingen blåst, skööönt:) Det blir att fixa lite i trädgården, och ikväll blir det att fortsätta i scraprummet, vi ska på 30-årsfest i morgon:)

Ha nu en underbar helg med din familj, och var rädda om er.
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Pillan sa...

Coolt kort!! Steampunk är något jag inte provat på än... verkar svårt, men du får till det så bra!! Synd att jag jobbade annars hade jag gärnat kommit på träffen för att få lära mig.
Ha en härlig helg!!
Kram, Pillan

Anneli Mellstrand sa...

Du är så duktig ,detta är väl verkligen en av dina stilar som du vill hålla på med ??? urläckert ....

Vi syns väl snart på någon scrappträff hoppas jag ....

Många många pysselkramar till dig

//anneli

Päivi sa...

Wow så läckert kort!!! Jag gillar just den här typen av kort!!!

Trevlig helg!!! Ha det bäst!

Louise sa...

Riktigt snyggt kort du har gjort. Detta är verkligen Susanne stil på.
Mycket detaljer men ändå så snyggt gjort.
Ha det jätte bra och var rädd om dig vännen.
Kram Louise

~Marlene Krogh~ sa...

Dejlige farver, du laver nogle skønne ting ! ~Marlene Krogh, Denmark~

Katja/MezzaNotte sa...

Gud vilket fint kort!!skulle vilja göra nåt med steampunk.... men känner mig novis inomområdet. Jag har provat krymplast, men jag lyckas aldrig--- det bara drar ihop sig, till en litet knussel. Köpte en annan plast som man skulle ha i ungnen och det blev samma sak där.

Kan det vara för varmt tro?
Massa kramar Katja Ha en fin helg!

Nina sa...

Ett sådant härligt kort, så duktig du är.Trevlig helg. kram Nina

Sandra sa...

SÅÅÅÅÅ Snyggt!!!!
Jätteläckert kort!! :)

Ha en underbar helg!

Evas Pyssel sa...

Häftigt !! Ja verkligen DIN stil . Inte min i alla fall. Jag kör mer naivistiskt eller vad man ska kalla det.Ha en skön helg. Kram Eva

Anna sa...

Jättehäftigt kort!

Mahlin78 sa...

Vilket superläckert kort! Wow!

Tusen tack igen för KAOS-kortet! Har suttit och tittat på det hur länge som helst flera gånger - det är så grymt snyggt och välgjort!

Hoppas ni får/har en toppenhelg! Stor kram, M.

Lilla Pyssel Inger sa...

Hej på dig Susanne:)

Vilket steampunk kort du har gjort verkligen super läckert och så kul att se något annorlunda:) Detta gjorde du mycket bra:)

Tusen tack för dina mycket trevliga rader om min skattkista dom uppskattas mycket och gjorde mig mycket GLAD:)

Önskar dig en jättetrevlig söndag och ha det bäst:)

Kramar från Lilla Inger:)

Unknown sa...

Riktigt snyggt.
Kram Elin

Angelica sa...

Jättecoolt, måste nu bara leta fram krympplasten....
Inspirerande! (Enda "nackdelen" är att min gräsmatta inte blir klippt i dag heller....:)

Ha en bra söndag, och tack för titten hos mej.

pojjo sa...

Oj va läckert, kugghjulen ser verkligen gamla och rostiga ut *ler*
Tack för din goa kommentar hos mig :D

Eva sa...

Oj, vad läckert det blev, som allt annat du gör. Får man säga skitsnyggt helt enkelt!!
Ha det gott
kram Eva

Scrap by Heart sa...

Wow, älskar det här kortet! Blir såå sugen på dessa papper.
Tack så mycket för inspirationen!

Kram

Annelie sa...

Wow...sååå himla läckert!!
KRAM!

Maria sa...

Så underbart stempunk du skapat. Krympplast verkar kul material.
Jättesnyggt.

Anneli sa...

Så dö läckert kort, här rockas det!! Hade inte hört talas om steampunk innan så det var roligt få lite information om det. Hoppas få ser fler kort i denna stilen i din blogg, så duktigt du var på det.

Kram Anneli